Opowiadanie o zaletach przedszkola – nowi koledzy, dużo nowych zabawek, nauczycielka, która lubi dzieci, zna ciekawe zabawy, wierszyki i piosenki
Wytłumaczenie dziecku, dlaczego będzie chodzić do przedszkola (np. rodzice chodzą do pracy i dziecko ma swoją pracę, czyli przedszkole)
Czytanie opowiadań, których bohaterowie chodzą do przedszkola
Rozmowy o przedszkolu z innymi dziećmi, które lubią swoje przedszkole
Kontakt z rówieśnikami, przebywanie z innymi dorosłymi bez mamy
Opowieści rodziców jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola
Uczestniczenie w zajęciach adaptacyjnych, zapoznanie z przedszkolem
Wspólne kupowanie wyprawki dla przedszkolaka (ręczniczka, piżamki, kapci, pościeli)
Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi! Dużo łatwiej adaptują się dzieci samodzielne, niż te zależne od dorosłych
Poświęcenie dziecku swojego wolnego czasu, wspieranie go i akceptacja
Nie przedłużanie czasu rozstania
Podobny rozkład dnia w domu i w przedszkolu
Adaptację utrudniają:
Wyrzuty sumienia, niepokój rodziców, lęk o dziecko
Nieznajomość i brak zaufania do placówki, personelu
Brak doświadczeń społecznych dziecka w kontaktach z innymi rówieśnikami i dorosłymi
Wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą, nadopiekuńczość
Straszenie przedszkolem, paniami w przedszkolu
Pozostawianie dziecka od razu na cały dzień, do zamknięcia przedszkola
Brak czasu dla dziecka, pośpiech, zdenerwowanie
Brak zrozumienia, że rozpoczęcie nowego etapu w życiu dziecka może być dla niego bardzo trudne i związane z ogromnym stresem odreagowywanym w różny sposób
Oszukiwanie dziecka w sprawie momentu odbioru dziecka z przedszkola